Haluatko Googlen etusivulle? Siinä tapauksessa jatka lukemista ja tutustutaan yhdessä hakusanamainonnan maailmaan. 

Miten Google toimii?  

Jotta hakusanamainontaa voidaan ymmärtää, käydään ensin läpi, miten Google toimii.  

Google on länsimaissa ylivoimaisesti suosituin ja kehittynein hakukone. Sen pyrkimyksenä on maailman tietojen järjestely ja niiden tuominen mahdollisimman monien saataville. Jotta Google voi tarjota hyviä hakutuloksia, täytyy sen ensin ymmärtää, mitkä sivustot liittyvät henkilön tekemään hakuun ja sitten järjestää ne oikeaan tärkeysjärjestykseen hakutuloksissa. 

Googlen ensimmäiset hakupaikat on varattu mainoksille. Näistä paikoista tulee maksaa ja perustaa Google Ads- tili. Tätä kutsutaan hakusanamainonnaksi. Mainosten jälkeen tulee orgaaniset (luonnolliset) hakutulokset, joiden listautumisesta ei ole maksettu Googlelle, vaan tuloksiin voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla.  

Molemmissa tavoite on sama: päästä Googlen etusivulle, mutta toteutus eroaa toisistaan. 

Lue täältä hakukoneoptimoinnista.

Hakusanamainonta eli SEM = Search Engine Marketing 

Hakusanamainonta on kohdistettua tekstimainontaa Googlen hakutuloksissa, jossa mainokset kohdistetaan käyttäjän hakemien avainsanojen perusteella.  

Hakusanamainonta on lähes aina kustannustehokkain tapa aloittaa mainostaminen, sillä mainonta hakutuloksissa kohdistuu aina henkilöihin, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa haluttua aihetta kohtaan. Hakusanamainontaa tehdään Google Ads- mainostyökalun kautta.  

Google-hakujen kärkeen pääseminen riippuu mm. 
  • Kuinka paljon kilpailua kärkipaikoista on 
  • Kuka on valmis maksamaan eniten klikkauksista 
  • Mainosten laatupisteet 
  • Käyttäjäystävälliset sivut  

Referenssit

Hakusanamainonnan hyötyjä 

Löydettävyyden parantuminen 

Googlen etusivulle on ensiarvoisen tärkeää päästä, sillä tarvittu tieto löytyy käytännössä aina heti ensimmäiseltä sivulta ja harva siirtyy edes seuraaville sivuille etsiessään tietoa. Kun teet toimivaa hakusanamainontaa, pääset etusivulle ja yrityksesi löytyy ja sitä kautta löydettävyys paranee. 

Maksaa tarvitsee ainoastaan klikkauksista 

Hakusanamainonnassa maksat vain klikkauksista, kun henkilö klikkaa siirtyäkseen verkkosivuillesi. Mikäli mainoksesi näytetään, mutta siihen ei reagoida, tämä ei maksa sinulle mitään. Kustannustehokasta, eikö vain! 

Tarkat kohdennusmahdollisuudet 

Hakusanamainontaa voidaan kohdentaa täsmällisillä hakusanoilla. Voit myös määrittää missä mainokset näkyvät, millaiset ihmiset ne näkevät ja milloin. 

Joustavaa 

Hakusanamainontaa voidaan tehdä pienellä ja isolla budjetilla riippuen resursseista ja tarpeista.  

Hakusanamainonnan hinta ja budjetti 

Klikkauksen hinta vaihtelee muun muassa sanakohtaisen kilpailun ja mainoksen sijoituksen mukaan, myös laatupisteet ovat isossa roolissa. Keskimäärin Suomessa klikkihinnat ovat noin 0,20–3,00 €. (Keskiarvo: 1 €) 

Mainonnan tehokkuus ja klikkien hinnat selviävät vain kokeilemalla. Kun huolehditaan, että sivusto on hakukoneystävällinen, mainonta on ohjattu oikealle alasivulle ja sisältö on houkuttelevaa, klikkihinta on paras mahdollinen. Google Ads myös vinkkaa, jos kampanjaa on tarpeen virittää. 

Budjetin määrä riippuu siitä, kuinka paljon avainsanoja käyttää, paljonko niillä on kilpailua ja ovatko laatupisteet kunnossa. Hakusanamainonnassa ei ole minimipäiväbudjettia – jos tuloksia ei synny nykyisellä budjetilla, sen korottamista kannattaa harkita. Voit itse valita, kuinka paljon olet valmis maksamaan mainoksen klikkauksesta. 

Kaipaatko asiantuntijan apua?

Mikäli tunnet tarvetta saada apua näistä palveluista ole yhteydessä LevelUpin digimarkkinoinninammattilaisiin niin katsotaan yrityksellesi juuri sopiva ratkaisu! Lisää digipalveluistamme pääset lukemaan täältä.